Rostoucí inflace má vliv nejen na ceny zboží, ale i takových služeb, jako je například povinné ručení. Samotné pojišťovny tak varují své klienty před růstem cen, ke kterému budou muset brzy chtě nechtě přistoupit. I přesto ale není třeba zoufat – stále je totiž možné na trhu najít výhodné nabídky, se kterými ušetříte.
Zodpovědní řidiči mohou ušetřit i stovky korun měsíčně
V současnosti není možné vyrazit na silnici bez toho, aniž by byl váš vůz pojištěný. Každý řidič tak podle zákona musí mít sjednané takzvané povinné ručení, které však nemusí být vždy nejlevnější. V průměru se jeho cena pohybuje lehce nad 6 000 Kč, což není zrovna zanedbatelná položka v rodinném rozpočtu.
Není tedy divu, že se stále více řidičů snaží hledat způsoby, jak alespoň trochu ušetřit. V souvislosti s tím je nutné podotknout, že cena povinného ručení je individuální a ovlivňuje ji celá řada faktorů, včetně toho, jaký jste řidič. Pojišťovny zpravidla zvýhodňují majitele vozidel, kteří jsou zodpovědní a bezproblémoví.
U takových klientů je totiž nižší pravděpodobnost, že způsobí vážnou autonehodu. Pojišťovna výrazně ušetří, což se projeví i na částce, kterou budete muset za pojištění uhradit. Opěrným bodem pro pojišťovnu jsou v tomto případě data o veškerých pojistných událostech, které kdy byly vedeny na vaše jméno.
Na jejich základě vám může následně poskytnout buď malus, nebo bonus u povinného ručení. Takzvaný malus zvyšuje cenu povinného ručení a je udělován pouze rizikovým klientům, kteří mají již na kontě celou řadu nehod. Naopak pro zodpovědné řidiče je připravený bonus neboli sleva, která se může vyšplhat až na 60 % – výsledná cena povinného ručení tak může být o poznání nižší než u řidičů, kteří často bourají.
Cena povinného ručení se může lišit i podle kraje
Jak již bylo řečeno, cena povinného ručení není pevně dána a může se v ní projevit široká škála aspektů od věku řidiče až po kraj, ve kterém bydlíte. Právě vaše trvalé bydliště může cenu pojistného navýšit někdy i o stovky korun. Zpravidla jsou na tom nejhůře řidiči v našem hlavním městě, kteří si za pojištění svého vozu připlatí i o tisíce korun více.
Podle posledních průzkumu se výše pojistného v Praze pohybuje zhruba okolo 7 349 Kč – v několikanásobně menším Benešově však řidiči zaplatí 5 838 Kč. Rozdíly mezi kraji tedy mohou být opravdu markantní. Pozitivní nejsou ani zprávy ze strany pojišťoven, které již začátkem roku avizovaly možné navyšování cen.
Ty přitom jen během února vzrostly v některých krajích až o 177 Kč. Odezva od překvapených klientů přišla brzy, ale nepadla na úrodnou půdu. Pojišťovny se většinou brání argumenty odkazujícími na rekordní růst inflace, nedostatek náhradních dílů na trhu či současnou válku na Ukrajině. Každopádně pokud klienti s navýšením nesouhlasí, mohou od smlouvy odstoupit a sjednat si výhodnější podmínky.
Náklady na opravy škod rostou raketovou rychlostí
Největší vrásky dělají pojišťovnám rostoucí náklady na opravu škod, které často přesahují jimi stanovené limity. Cena materiálu a náhradních dílů se každým dnem zvyšuje, což povede ještě k větším problémům s financováním. Ty zasáhnou i samotné řidiče, kteří budou muset případné rozdíly mezi pojistnou částkou a reálnými náklady na opravu škod vyrovnávat.
Jen málokdo má k dispozici desetitisíce nebo statisíce korun, a proto pojišťovny apelují na své klienty, aby si raději sjednávali povinné ručení s vyšším krytím. Při zvážení všech pro a proti, je lepší sáhnout po dražší variantě, než doplácet šíleně vysoké částky pojišťovně. Obecně se doporučuje povinné ručení s krytím v řádu sta milionů korun.Bohužel s poklesem cen povinného ručení nelze počítat minimálně do příštího roku, kdy by mohla začít postupně klesat i inflace. Ta už teď dosahuje téměř 15 %, přičemž někteří analytikové očekávají, že ani toto číslo nebude konečné. Řidiči se musí připravit na to, že si za pojištění svého vozu budou muset připlatit o trochu více, než byli zvyklí.