veteráni investice BMW

Jak vybrat veterána za účelem investice a postarat se o něj

V dnešní době už bohužel jen tak na silnici auto z minulého století nepotkáte. Veteráni jsou rok od roku vzácnější a jejich milovníci za ně budou ochotni dávat víc a víc peněz.

Co už je veterán

Jako veterán se bere alespoň 30 let staré auto. Není ovšem pravidlem, že se musí jednat o opravdový veterán. Ceny legendárních kousků například z filmové série rychle a zběsile, které byly vyrobeny na konci 90. let častokrát sahají ještě výš nežli některá mnohem starší auta.

Jestliže chcete dané auto koupit opravdu za účelem dalšího prodeje, musíte holt vyškrtnout ze seznamu řadu veteránů a jiné zase přidat. Občas se totiž může stát, že vám samotným se vůz ani nebude líbit. Musíte to ale brát ze strany investora, který by se měl dokázat přizpůsobit. Nezaměřujte se proto na vlastní preference a moc nepřemýšlejte nad tím, jak bude daný veterán vypadat, nebo že k vám auto nesedne. 

Jaguar

Údržba

Často si lidé neuvědomí, že koupí jakéhokoliv auta to ještě zdaleka není všechno. Údržba aut, kort veteránů stojí čas i peníze. Proto doporučuji vybírat i podle dostupnosti náhradních dílů.

Narozdíl od novějších aut je u veteránů vyšší počet kilometrů spíš dobré znamení. Znamená to totiž, že se o něj předchozí majitelé dobře starali a udržovali ho při životě. Každá projížďka se tedy dá brát zároveň jako  údržba auta. Na druhou stranu je mnohem vyšší pravděpodobnost, že se při běžné jízdě rozbije veterán než novější auto. Neradím vám proto svého investičního veterána používat na každodenní ježdění, ale mnohem lepší bude ho protáhnout jednou za měsíc, dva. Možná se i někomu z vás stalo, že váš veterán po několikaměsíčním stání v garáži prostě nenastartoval, takže to tedy chce najít rovnováhu.

Starší auta by také neměla stát venku na ulici. Místo mu určitě vyhraďte v garáži. Pokud žádné vhodné místo nemáte, existuje několik pronajímaných parkovacích míst ve veřejných parkovištích, kde bude vaše auto v suchu. V tomto případě byste neměli zapomenout započítat pronájem do nákladů, o zas tak levnou částku se jednat nebude. 

Stará auta by se zkrátka bez dobré péče neobešla. Když je o ně jak před koupí tak po koupi dobře postaráno, prodáte veterán rozhodně dráž než jste ho koupili.  

Jak vybírat

Zde se samozřejmě jedná o investici, u které je zapotřebí autům rozumět, mít k nim už vybudovaný vztah a dokázat se o daného veterána dobře postarat. Rozhodně si nemyslete, že si koupíte vůz v co nejlepším stavu a budete to brát za vyřešené.

Při kupování jakéhokoliv auta hraje jeho stav samozřejmě důležitou roli a u veteránů to platí dvojnásob. Pokud jste kutilové a máte dostatek času, asi vám nebude dělat problém ne úplně dokonalé auto přestavět. Musíte si samozřejmě dobře spočítat, jestli vyjde výhodněji koupě potřebných dílů nebo rovnou koupit vůz v lepším stavu. V druhém případě je samozřejmě nejvýhodnější koupit veterán v původním stavu.

Za pomoci selského rozumu si tedy vyberte vůz, který budete schopni přivést nebo udržet při životě. V obou případech ale musíte zkontrolovat, jestli má veterán dobře zdokumentovanou historii.

Mercedes Benz w124

Kolik si můžete vydělat

Podle statistiky prodáte veterán za trojnásobek kupní ceny, zatímco oblíbené akcie jen zdvojnásobíte. Záleží samozřejmě na době uchovávání, takže tomu zas tolik nevěřte. Věřte ale, že vyděláte. Na tento typ investice se prostě musíte koukat s delším horizontem výnosu, nicméně můžete vidět, že se narozdíl od jiných investicí vyplatí. Výhodnější je prý už jen whisky.

A protože věřím, že nikoho z vás nikdy neomrzí se projet v nějakém tom veteránu, vřele doporučuji si nějaký koupit. Veteráni na prodej v dnešní době rychle ubývají, tak si rychle nějakého vyberte. A kdyby vás to po pár letech omrzelo, aspoň si přivyděláte pár set tisíc.

Po čem se dívat

Nejvýnosnější budou samozřejmě buďto lepší značky a nebo něčím specifická auta. Třeba sportovnější vozy jako Porsche budou určitě dražší než nějaký “prostý” osobák ze stejných let. Luxus je také rozhodně velké plus. Po starých Bavorácích či Mercedesech, třeba i se zabudovanými telefony a krásnými potahy sedaček touží lidé prostě víc. Musíte ale brát ohled také na svůj kapitál, jelikož půjčovat si peníze na auto není nejrozumnější. To by se vám to pak vůbec nemuselo vyplatit.

Ikonou veteránů je devět set jedenáctka od Porsche. Krásně se v ní projedete, náhradních dílů je díky vysokému počtu vyrobených kusů hromada a cena roste a roste.

Pokud ovšem nemáte několik milionů na Ferrari Testarossa, Lamborghini Countach, či Mercedes 300 SL, můžete se mrknout na nějaké youngtimery z doby mezi druhou polovinou osmdesátek až koncem devadesátých let. Může se jednat o japonské značky jako Mitsubishi, Nissan, Toyota či Subaru. Dál můžu doporučit klasický Miník, Jaguar, Alfu Romeo, Audiny, Volkswageny, Opely, Volva, nějakou tu Ameriku a určitě spoustu dalších.

Autor příspěvku: Redakce

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *