Na dohodu o provedení práce známou pod zkratkou DPP můžete odpracovat až 300 hodin v kalendářním roce pro jednoho zaměstnavatele. V průběhu roku navíc můžete klidně uzavřít více DPP u různých zaměstnavatelů.
Jak funguje DPP
- Výpovědní doba je 15 kalendářních dnů, pokud se při sepsání dohody se zaměstnavatelem nedohodnete jinak
- Zdravotní a sociální pojištění se vám strhává až z výdělku nad 10 000 Kč měsíčně, ale pokud je DPP vaším jediným zdrojem příjmů, musíte si vždy sami platit zdravotní pojištění, pro rok 2023 je to 2 336 Kč měsíčně
- DPP je vhodná hlavně pro brigády, přivýdělky a krátkodobé výpomoci
Dohoda o provedení práce
Dohodu o provedení práce můžete uzavřít během roku s libovolným počtem zaměstnavatelů, u každého z nich ale smíte odpracovat na tuto smlouvu nejvíce 300 hodin za rok. Pokud vaše odměna z této dohody nepřesáhne 10 000 Kč měsíčně hrubého, neplatíte z ní zdravotní ani sociální pojištění. Pokud máte více uzavřených DPP s různými zaměstnavateli, příjmy se nesčítají a u každého z nich platí limit 10 000 Kč měsíčně. Sčítá se jen více DPP u jednoho zaměstnavatele.
DPP do 10 000 Kč a daně
Zdanění odměn z DPP se odvíjí od jejich výše za měsíc a od toho, zda máte u zaměstnavatele podepsané Prohlášení k dani. Prohlášení k dani můžete mít v jednom měsíci podepsané pouze u jednoho zaměstnavatele. Pokud odměna z DPP nepřesáhne 10 000 Kč měsíčně hrubého a nemáte podepsané růžové prohlášení, zdaní se příjem srážkou, tvoří samostatný daňový základ a nemusíte jej už nikde uvádět. Pokud Prohlášení k dani za těchto podmínek podepíšete, zdaní se příjem zálohovou daní a odečtou se daňové slevy.
- Když je měsíční odměna do 10 000 Kč a nepodepíšete přihlášení k dani z příjmů, zaměstnavatel vám z příjmu odečte 15% srážkovou daň. Pak už příjem nevykazujete.
- Když prohlášení k dani podepíšete, strhne vám zaměstnavatel 15% zálohu na daň a uplatní daňové slevy, na které máte nárok, nejméně základní daňovou slevu na poplatníka, v roce 2023 je to 30 840 Kč Kč – 2 570 Kč měsíčně.
DPP nad 10 000 Kč a daně
Pokud je odměna z DPP nad 10 000 Kč měsíčně hrubého, odvádí se automaticky zálohová daň a počítá se z hrubé mzdy, resp. superhrubé mzdy. Pokud máte podepsané Prohlášení k dani, uplatní se i daňové slevy, pokud ne, neuplatní se.
- Když měsíční odměna přesáhne 10 000 Kč, strhne vám zaměstnavatel automaticky 15% zálohu na daň, ta se už bude počítat ze superhrubé mzdy.
- Když u daného zaměstnavatele podepíšete přihlášení k dani, uplatníte daňové slevy stejně jako u odměny do 10 000 Kč.
Dohoda o provedení práce – smlouva ke stáhnutí
Pozor na DPČ
Dohodu o pracovní činnosti můžete uzavřít na práci, jejíž rozsah nepřekročí v průměru 1/2 stanovené týdenní pracovní doby, tedy 20 hodin týdně. Když měsíční odměna z DPČ nedosáhne 3 500 Kč, nemusíte z ní odvádět zdravotní ani sociální pojištění. Příjmy z DPČ se daní stejně jako příjmy z běžného pracovního poměru. Bez ohledu na výši odměny z ní zaměstnavatel odvede 15% zálohu na daň z příjmů. Při podepsaném Prohlášení k dani vám sníží zálohu o daňové slevy a zvýhodnění.
Dohoda o provedení práce VZOR k nahlédnutí
Jméno / název zaměstnavatele: …………………………………………….
Se sídlem: …………………………………………….
IČ: : …………………………………………….
Dále jen („zaměstnavatel“)
a
Pan/paní: …………………………………………….
Rodné číslo: …………………………………………….
Bydliště: …………………………………………….
dále jen („zaměstnanec“)
uzavírají tuto dohodu:
- Zaměstnanec se zavazuje, že na základě této dohody bude ………………………………………………….
- Za řádně provedenou práci odpovídající sjednaným podmínkám vyplatí zaměstnavatel zaměstnanci odměnu ve výši …………….. Kč za hodinu, která bude vyplácena na účet určený zaměstnancem ve výplatním termínu zaměstnavatele.
- Počet hodin činí: ……………… Místem provedení práce je …………………….
- Při své práci bude zaměstnanec dodržovat předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a vnitřní předpisy Zaměstnavatele, s nimiž bude seznámen.
- Tuto dohodu je možné ukončit výpovědí z jakéhokoliv důvodu nebo bez uvedení důvodu s 15denní výpovědní dobou. Výpovědní doba začíná již dnem, ve kterém byla výpověď doručena druhé smluvní straně.
- Zaměstnanec se zavazuje k dodržení mlčenlivosti o všech informacích, které získal v souvislosti se svou prací pro zaměstnavatele.
- Zaměstnanec souhlasí, aby zaměstnavatel zpracovával (automatizovaně nebo jinými prostředky) osobní údaje zaměstnance na základě nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (dále jen „nařízení GDPR“) a zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, (dále jen „zákon o zpracování osobních údajů“), které mu zaměstnanec poskytl či poskytne za účelem a v rozsahu nutném pro výkon zaměstnání, pro pravidelné osobní ohodnocování zaměstnanců, řešení případných sporů vzniklých v souvislosti se zaměstnáním a pro případné budoucí opětovné zaměstnání u zaměstnavatele. Zaměstnanec uděluje souhlas na dobu trvání pracovního poměru k zaměstnavateli a dále na dobu tří let po skončení pracovního poměru k zaměstnavateli, nestanoví-li právní předpis povinnost archivovat určité osobní údaje pro delší dobu (v takovém případě uděluje zaměstnanec svůj souhlas na tuto dobu).
- Zaměstnavatel je oprávněn předávat osobní údaje zaměstnance třetím osobám a do jiných států za podmínek nařízení GDPR a zákona o zpracování osobních údajů. K takovému předávání osobních údajů zaměstnance je zaměstnavatel oprávněn pouze za účelem a v rozsahu uvedeném výše, případně stanoví-li takovou povinnost právní předpis. Zaměstnavatel bude zaměstnance o předání jeho osobních údajů podle tohoto odstavce informovat, nestanoví-li právní předpisy jinak.
- Zaměstnanec má právo na přístup k osobním údajům a na opravu osobních údajů. V případě, že zaměstnanec zjistí nebo se domnívá, že zaměstnavatel provádí zpracování jeho osobních údajů v rozporu s ochranou soukromého a osobního života zaměstnance nebo v rozporu s nařízením GDPR a zákonem o zpracování osobních údajů (zejména jsou-li osobní údaje nepřesné), může požádat zaměstnavatele o nápravu.
- Na požádání zaměstnavatele a kdykoliv po ukončení této dohody se zaměstnanec zavazuje vrátit zaměstnavateli veškeré zapůjčené nástroje, další prostředky, poznámky, dokumenty včetně elektronických nebo jiných úložných médií, obsahujících informace o činnosti zaměstnavatele, a to se všemi kopiemi. Vytváření kopií se přísně zakazuje.
- Práva a povinnosti účastníků této dohody se řídí ustanoveními zákoníku práce, dalšími obecně právními předpisy a vnitřními předpisy zaměstnavatele.
- Tato dohoda byla sepsána ve dvou vyhotoveních, z nichž jeden převzal zaměstnavatel a druhé zaměstnanec.
- Zaměstnanec potvrzuje, že se seznámil se všemi ustanoveními této dohody o provedení práce a jejich obsahu v plném rozsahu porozuměl.
V…………………………………… dne ……………………………………
……………………………………
……………………………………
zaměstnavatel
……………………………………
……………………………………
zaměstnanec